Fra den 9. januar bliver der justeret i ventetiden, når en bruger vil skifte fra at scanne en QR-kode til at indtaste en engangskode, inden de skal godkende med MitID appen. Det betyder, at en bruger nu skal vente 24 timer og ikke 1 time på, at ændringen til engangskode træder i kraft. Brugeren får besked direkte i appen om den længere ventetid.
Skiftet skal kun foretages én gang, herefter husker MitID, at brugeren ønsker at anvende engangskode. Ventetiden er sat op for at reducere risikoen for svindelformer, hvor brugere telefonisk eller lignende lokkes af en svindler til at skifte fra QR-kode til engangskode, som modsat QR-koden kan udleveres over telefonen og dermed give en svindler adgang til at godkende en handling, som svindleren selv har startet.
QR-koder og engangskoder skal bruges, når en bruger vil godkende en handling med MitID appen, som er startet fra en anden enhed (fx en computer) end den enhed, som MitID appen er på. Her skal brugeren enten scanne en QR-kode eller indtaste en engangskode. QR-koder og engangskoder er med til at sikre, at det er brugeren selv, der er i gang med at godkende med MitID.
Det anbefales som udgangspunkt at godkende med QR-koder, da disse er sværere end en engangskode at udlevere til andre, fx til en svindler. Hvis en bruger fx har et syns- eller bevægehandicap, eller hvis kameraet på ens telefon er i stykker, så kan engangskode benyttes i stedet. Brugeren kan altid skifte tilbage til at benytte QR-kode igen. Her er der ingen ventetid.
Der kan læses mere om godkendelse med QR-kode og engangskode her: https://mitid.dk/qr-kodeengangskode
Brugeren får besked om den længere ventetid direkte i appen, når de ønsker at skifte fra at scanne QR-kode til at indtaste engangskode. Her starter en timer, som tæller ned, således at brugeren kan se, hvor lang tid der går, inden de kan skifte.
Desværre har det ved en test af den nye ændring vist sig, at nedtællingen fra 24 timer bliver vist i minutter og ikke i timer. Dvs. at nedtællingen starter fra 1440 minutter og tæller ned derfra. Testen har ligeledes vist, at der enkelte steder stadig står, at brugeren kun skal vente 60 minutter (se skærmbilleder ovenfor). Dette kan skabe forvirring for de slutbrugere, som skal skifte fra QR-kode til engangskode. Det er dog blevet vurderet, at grundet sikkerhedshensynet over for de brugere, som bliver svindlet, så er det vigtigt, at ændringen træder i kraft hurtigst muligt. Den uhensigtsmæssige visning forventes rettet i marts måned.
Spørgsmål: Hvorfor skal jeg vente så lang tid, hvis jeg ønsker at indtaste engangskode i stedet for at scanne en QR-kode, inden jeg skal godkende med MitID app?
Svar:
Spørgsmål: Hvorfor står der nogle steder, at jeg skal vente i 60 minutter og andre steder, at jeg skal vente i 1440 minutter?
Svar: Du skal vente 1440 minutter (24 timer), når du skal skifte fra at scanne en QR-kode til at indtaste en engangskode i forbindelse med, at du skal godkende en handling med MitID app.
Spørgsmål: Hvornår anbefales det, at jeg skal indtaste engangskode i stedet for at scanne en QR-kode i forbindelse med, at jeg skal godkende med MitID app?
Svar: Det anbefales som udgangspunkt, at du scanner en QR-kode i forbindelse med, at du skal godkende med MitID app, da disse er sværere end en engangskode at udlevere til andre, fx til en svindler. Hvis du fx har et syns- eller bevægehandicap, eller hvis kameraet på din telefon er i stykker, så kan engangskode benyttes i stedet. Du kan altid skifte tilbage til at benytte QR-kode igen. Her er der ingen ventetid.
Kontakt MitID support:
Tlf.: +45 3398 0010
E-mail: support@MitID.dk
Man- fredag: kl. 8.00-20.00.
Lør-, søn- og helligdage kl. 10.00-16.00.
Du kan finde svar på dine spørgsmål i MitID's Hjælpeunivers - klik her.
Rise Sparekasse Support
Tlf.: 4470 2727
E-mail: hotline@sparekassen.dk
Hverdag: kl. 8.00 - 22.00
Lørdag /Søndag/hel.: 11.00 - 20.00