Rise Sparekasses drift har i 2022 udvist god form med en tilfredsstillende udvikling, hvor vi oplever det næstbedste basisresultat i Sparekassens mangeårige historie. Sparekassen har både en vedvarende stor kundetilstrømning og stadig en rigtig god opbakning fra lokalområderne. Som følge af udefrakommende begivenheder såsom krigen i Europa, høj inflation og stigende energipriser er Sparekassens årsresultat ikke så godt som forventet, men Sparekassens ”maskinrum” er velsmurt og står fortsat stærkt og kampklart til fremtiden.
Rise Sparekasse er inde i en positiv udvikling. 2022 endte med det næststørste ”maskinafkast” (resultat før kursreguleringer, nedskrivninger og skat) i Sparekassens historie.
Det overordnede resultat er ramt af det, som mange har kaldt en ”100 års storm”, der har medført negative afkast på stort set alle aktivklasser. Rise Sparekasse er ekstraordinært hårdt ramt, da Sparekassen har en meget stor overskudslikviditet, hvoraf en stor del er placeret i obligationsmarkedet.
Sparekassen opnåede i 2022 et resultat efter skat på -4,8 mio. kr. mod 8,3 mio. kr. i 2021, hvilket svarer til et fald på 13,1 mio. kr. Årets samlede resultat vurderes af ledelsen som værende ikke tilfredsstillende.
For andet år i træk har Rise Sparekasse budt velkommen til tæt på 1.000 nye kunder. Den store kundetilgang er en mangeårig tendens og vidner om, at Sparekassen har vind i sejlene og lægger fundamentet for kommende års udvikling og vækst.
”Kundetilstrømningen består i høj grad af kunder med behov for rådgivning, og vi betragter det som en stor tillidserklæring, at de vælger os. Desuden bidrager kundefremgangen med vækst i de vigtigste af vores forretningsområder, såsom pension, forsikring, investering, realkreditlån og den daglige økonomi.
Vi er meget stolte og ydmyge over, at så mange kunder vælger Rise Sparekasse,” fortæller direktør Bjarne V. Nielsen.
Rise Sparekasse stiler imod at blive Danmarks mest samfundsansvarlige Sparekasse. Det er en del af Sparekassens formål at bakke op om lokalområderne og bidrage til udvikling og liv – og det er en vigtig faktor i kundetilstrømningen, fortsætter Bjarne V. Nielsen:
”Vi arbejder benhårdt hver eneste dag på at gøre en forskel for vores kunder. Gennem personlig rådgivning og høj tilgængelighed – og selvfølgelig ved at være en del af lokalsamfundet. Vi vil medvirke til at udvikle de lokalområder, hvor vi selv bor og lever vores dagligdag – og det kan kunderne altså mærke. Det er i høj grad vores forankring i lokalmiljøet, der bidrager til vores fortsatte positive udvikling.” slutter Bjarne V. Nielsen.
Se hele Årsrapport 2022 her.
Sparekassedirektør
Bjarne V. Nielsen
Tlf.: 2325 0996
E-mail: bn@sparekassen.dk